ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE DLA DZIECI NAJMŁODSZYCH (0-5)
GORDONKI – czyli zajęcia umuzykalniające małe dzieci wg teorii E. E. Gordona.
Prof. Edwin E. Gordon to amerykański naukowiec specjalizujący się w psychologii muzyki, autor wielu publikacji, wykładowca, muzyk jazzowy. Jest twórcą teorii ,wg. której muzyki można uczyć się tak samo jak języka mowy (przecież muzyka tez jest językiem).
Dziecko uczy się mówić słuchając tego co mówią do niego jego bliskie osoby. Z czasem zaczyna mówić nie znając przecież literek czy gramatyki. Dokładnie tak samo jest z muzyką. Zapewniając dziecku możliwość osłuchiwania się z różnymi rodzajami muzyki można pobudzić w nim wrażliwość na muzykę znacznie wcześniej niż rozpocznie jej formalną naukę.
W chwili narodzin poziom uzdolnień i możliwości uczenia się u dziecka jest najwyższy z całego życia. To czego dziecko nauczy się w ciągu pierwszych pięciu lat jest bazą dla jego późniejszej edukacji. „Gordonki” to zajęcia skierowane głównie do dzieci żłobkowych. Gordon chciał by za sprawa tych zajęć dzieci otwarły się na muzykę, by ją rozumiały i kochały.
Najważniejszym pojęciem teorii Gordona jest „Audiacja”, która jest tym dla muzyki czym myślenie dla mowy.
Zajęcia umuzykalniające przeprowadzane są w formie zabawy. Prowadzący śpiewa na zmianę krótkie piosenki w różnych skalach, metrum czy tempie oraz wykonuje rytmiczanki. Podczas śpiewu nie używa słów jedynie sylab BA, PA, DA dzięki czemu dzieci bardziej koncentrują się na muzyce. Ruch jest kolejnym ważnym elementem zajęć. Jest on stały, płynny, ciągły i towarzyszy każdej śpiewance czy rytmiczance. Unikamy tupania, klaskania czy marszu. Prowadzący nie narzuca dzieciom swojej woli jedynie proponuje i zachęca do zabawy. Często naśladuje ruch dziecka lub powtarza po nim dźwięki. Podczas zajęć pojawiają się takie rekwizyty jak bańki mydlane, piórka, chusta animacyjna, woreczki z grochem, lina czy piłki.
W zajęciach ważną rolę odgrywają opiekunowie, który w aktywny sposób w nich uczestniczą. Śpiewają, rytmizują, tańczą czy kołyszą dzieci. Te z kolei widząc zaangażowanie opiekunów chętniej włączają się do zabawy.