"Poznaj i podaj dalej"
![]() |
![]() |
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Promocja języka polskiego,który towarzyszy kampanii społeczno-edukacyjnej Ojczysty dodaj do ulubionych
Kwota dofinansowania: 10.000 zł.
Od września do początku grudnia trwała akcja społeczna Poznaj i podaj dalej . Projekt, którego beneficjentem był Gminny Ośrodek Kultury w Tarnowie Opolskim zrealizowany został wspólnie z placówkami oświatowymi przy współpracy innych partnerów. Dofinansowano go ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Promocja języka polskiego, towarzyszącego kampanii społeczno edukacyjnej Ojczysty dodaj do ulubionych
W ramach projektu dzieci i młodzież poszerzali swą wiedzę o języku ojczystym o tematy wykraczające poza program nauczania lub poszerzające jego zakres. Grupy miały okazję do wyjazdów. Najmłodsi odwiedzili Miejską Bibliotekę Publiczną w Opolu gdzie uczestniczyli w ciekawych zajęciach przygotowanych z myślą o młodych czytelnikach. Starsi zwiedzili Oddział Zbiorów Specjalnych Biblioteki Wojewódzkiej na zamku w Rogowie Opolskim, a przy okazji także istniejące w tamtejszym parku arboretum. Zorganizowano także spotkania z naukowcami zajmującą się frazeologią dr Małgorzatą Irzykowską z Uniwersytetu Opolskiego i onomastyką dr Moniką Choroś z Instytutu Śląskiego. Ponadto wszystkie grupy miały okazję spotkać się z dziennikarzem Mariuszem Jarzombkiem, a najstarsi odbyli staż redaktorski pod jego kierunkiem. W efekcie powstała młodzieżowa edycja jednodniówki Bez tytułu, która stanowiła dodatek do grudniowego wydania gazety lokalnej Nasza Gmina Tarnów Opolski. Na potrzeby projektu ( i do wykorzystania po jego zakończeniu) powstała Księga gier, z której opiekunowie klas uczestniczących w projekcie czerpali wzorce do przeprowadzenia gry językowej, która stanowiła zasadniczą część prowadzonej akcji ( od niej cały projekt wziął nazwę). Wszystkie grupy biorące udział w projekcie wykonały prace stanowiące materialny dowód zgromadzonej wiedzy. I tak (poczynając od najmłodszych):
- Odkrywcy wykonali własne książeczki samodzielnie wymyślonych i wyrysowanych bajek, z których powstała Księga baśni i opowieści. Najciekawsze z nich zostały wydrukowane.
- Poszukiwacze utworzyli obrazkowy Słowniczek słów zapomnianych
- Tropiciele wykonali aż dwie prace: Mapę Gminy z naniesionymi na nią nazwami miejscowymi, a także planszowy poradnik językowy Tylko tak utrwalający poprawną pisownię wyrazów i zwrotów , które najczęściej sprawiają uczniom kłopoty.
- Twórcy stworzyli Słownik skrótów esemesowych , wspomnianą wyżej gazetkę Bez tytułu , a niektórzy wykazali się kreatywnością pisząc teksty piosenek do koncertu Ojczysty, oj, czysty! - czyli rapuj, kto może.
Zakończeniem projektu było ogólnogminne Święto Języka Polskiego. Podczas jego obchodów młodzi ludzie przygotowali hasła (na planszach) i zawołania (publicznie i na wyścigi skandowane). Reprezentacje grup stworzyły Pajęczynę słów. Było to zadanie polegające na stworzeniu instalacji. Po rozwiązaniu zadań na Pajęczynie... ukazało się hasło: Polski nasz język ojczysty. Podczas Święta odbył się tez finał gier językowych. Zwycięzcom wręczono nagrody. (Najmłodsi otrzymali ciekawe gry edukacyjne, starsi słowniki i wydawnictwa naukowe). Opiekunki grup projektowych zostały uhonorowane kwiatami i albumami, a wszyscy uczestnicy otrzymali słodycze. Drugą część Święta poświęcono I Gminnemu Dyktandu. Zgłosiło się na nie 28 odważnych (dorosłych i młodzieży). Gminną Mistrzynią Ortografii została licealistka z Kosorowic Nicola Patolla. Tytuł I Wicemistrza zdobył Krzysztof Wysdak (Tarnów Op.), a II wicemistrzynią została Lidia Urban (Przywory).
Podczas Święta Języka Polskiego zorganizowano wystawę fotografii obrazujących działania projektowe oraz prezentowano efekty pracy uczniów. Później wystawę przeniesiono do Gminnego Ośrodka Kultury.
Warto nadmienić, że akcja Poznaj i podaj dalej była szeroko rozpropagowana w mediach. Ukazały się artykuły w Nowej Trybunie Opolskiej a także ciekawe audycje na antenie Radia Opole.
Księga Gier (214,50KB)
CZYTANIE BAJEK
SŁOWNIK SKRÓTÓW SMS-OWYCH
